Tips om je (eerste) werkdag goed te beginnen!

Mijn eerste werkdag heeft inmiddels weer plaatsgevonden. En man, wat was dat weer even wennen! Maar aan de andere kant was het ook alsof ik niet weg ben geweest. Nadat ik Zoey naar de opvang had gebracht startte ik mijn eerste werkdag om 07.30 uur vanuit huis – Ja lekker he, 1 á 2 dagen in de week kan ik heerlijk vanuit huis mijn werk doen – en stiekem had ik al een beetje bedacht hoe ik ging starten. Want zeg nou toch zelf, ik kon wel inschatten welke stapel aan werk op me zat te wachten, wat ik had achtergelaten en overgedragen begin mei en hoe ontploft mijn mailbox zou zijn.

“The beginning is the most important part of the work.” En dat geldt ook zeker voor het starten van je werkdag: hoe je de dag begint zet de toon voor de rest van de dag. Hoe fijn is het om een productieve start te maken waar je de rest van de dag nog profijt van hebt? Ik ben in ieder geval weer lekker gestart! Hier volgen mijn 5 gouden tips om je werkdag na je verlof te starten. Maar eigenlijk zijn ze ook zeker van toepassing op de eerste 10 minuten van iedere andere werkdag. En stiekem denk ik ook dat ze van toepassing zijn voor alle thuisblijfmama’s, want thuis voor de kids zorgen is ook een beste workday!

1. Géén e-mails

Laat je e-mailbox nog even gesloten of geminimaliseerd staan. Een e-mailbox is echt een energie-slurper wat mij betreft. Je werkt er een aantal weg, maar terwijl je aan het lezen, schrijven en verwijderen bent krijg je er ook weer genoeg voor terug. Een soort zwart-gat waar enorm veel tijd in verloren gaat zonder enige voldoening. Die mailbox komt straks. Eerst andere zaken:

2. Maak je werkplek leeg

Een schone werkplek geeft een hoop rust en orde. De perfecte manier om met een schone lei de dag te beginnen zonder afleiding! Maak je bureau vrij van onnodig papierwerk, koffie kopjes en ander onnodig materiaal van jezelf of collega’s waarmee je de werkplek deelt. Verschillende onderzoeken hebben namelijk uitgewezen dat een rommelige werkplek ons concentratievermogen en denkvermogen beïnvloeden. Dit zou in dezelfde mate een negatief effect hebben als een blaffende hond of een huilend kind!

3. Organiseer je dag

Net als kinderen die hun rooster en dagplanning checken s’ morgens vroeg is het voor volwassenen ook super effectief om hiervoor s’ morgens wat tijd vrij te maken. Bekijk je rooster, agenda, priorteer werkzaamheden en zet doelen voor de dag. Een klein beetje organisatie draagt bij aan een effectieve werkdag en daar kan je de rest van de dag nog profijt van hebben!

4. Maak beslissingen

Onderzoek wijs uit dat de ochtend het beste moment is om heldere beslissingen te maken met betrekking tot ethiek, moeilijke situaties en lastige problemen. ‘s Morgens is je hoofd nog leeg, je geest nog helder en vrij van prikkels, gebruik dit moment om knopen door te hakken!

5. Maak gebruik van die helderheid

Niet alleen het maken van beslissingen is handig om te doen met een heldere geest, die focus helpt ons namelijk ook om taken sneller en nauwkeuriger te voltooien. Dus terwijl je hersenen op het scherpst zijn begin is het aan te raden om te starten met belangrijkste opdrachten die je hebt die dag!

Nog een extra tip voor iedere mama gedurende de werkdag: bel de opvang of oppas tussendoor eens als je daar behoefte aan hebt! Hoe fijn is het om te weten dat het goed gaat met je kindje. Dan kun je dat ook weer (even) loslaten en door met hetgeen waar je mee bezig bent (focus!).

Heb jij nog andere handige tips die missen? Laat het ons weten in de reacties!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *